2014. november 5., szerda

November 5.



Imre napja.
Germán eredetű név, az Amalrich, Emerich névből származik. Jelentése hatalmas, híres, királyi.
1913 – Darjeelingben, Indiában megszületett Vivien Leigh (eredeti nevén: Vivian Mary Hartley) brit színésznő, akinek legismertebb filmjei: „Elfújta a szél”, „Lady Hamilton”, „A vágy villamosa”, „Bolondok hajója”.
1916 – A Német Birodalom és Ausztria-Magyarország kikiáltotta a független Lengyel Királyságot, miután meghódította Lengyelország orosz közigazgatás alatt álló területeit.
1919 – A pártok elfogadták az általános választójog elvét, és koalíciós kormány alakításában egyeztek meg, amelynek miniszterelnökévé Huszár Károlyt választották.
1925 – A nemzetgyűlés elfogadta a „Széchenyi István gróf, a legnagyobb magyar emlékének törvénybe iktatásáról” szóló 1925:XLV. törvénycikket.
1930 – Megszületett Soós Imre színész (Ludas Matyi, Liliomfi, Körhinta).
1931 – Megszületett Ike Turner, a korai rock and roll egyik kimagasló előadója és mellesleg Tina egykori férje.
1940 – Franklin Delano Rooseveltet harmadszor is az Amerikai Egyesült Államok elnökévé választották.
1941 – Megszületett Art Garfunkel amerikai popénekes és filmszínész.
1959 – Megszületett Bryan Adams, kanadai rocker.
1968 – Richard Milhous Nixon győzött az Amerikai Egyesült Államokban az elnök- és kongresszusi választásokon.

30 éve, 1984. november 5-én Budapesten átadták a forgalomnak a kiszélesített Árpád hidat és a 3-as metró Élmunkás (ma: Lehel) tér és Árpád híd közti szakaszát.
A hetvenes évek végén nyilvánvalóvá vált, hogy Budapest úthálózatának zsúfoltsága miatt elengedhetetlen a tömegközlekedés, főként a metróhálózat fejlesztése, valamint a közutak, a dunai hidak korszerűsítése. Különösen a főváros északi területein alakult ki nehéz helyzet, Óbuda, Csillaghegy, Békásmegyer, illetve Angyalföld, Újpest, Káposztásmegyer új lakótelepein élők számának növekedésével.
Az akkori kormány nyolc és fél milliárd forintot különített el az észak-budapestiek közlekedési problémáinak megoldására.
A nagyberuházás 1981-ben indult, és a megújult vagy újonnan épült létesítmények átadására 1984. november 5-én került sor. Az utazóközönség birtokba vehette az Élmunkás tér (ma Lehel tér) - Árpád híd közötti 1,8 kilométeres metrószakaszt, illetve a tizenháromról több mint harmincöt méteresre szélesített Árpád hidat.
Az Árpád híd felújításának érdekessége és jelentősége, hogy új fejezetet nyitott a második világháború utáni budapesti közlekedésfejlesztési munkákban. Ez volt ugyanis az első olyan híd, amellyel a felújítás után jelentősen bővült az úgynevezett "átkelési kapacitás". A bővítést egy szellemes építészeti eljárással oldották meg. A terv lényege, hogy a meglévő hídtól jobbra-balra, ahhoz csatlakozva, de nem összeépítve, egy-egy kétfőtartós közúti híd épült, 3-3 közúti nyomsáv és a járdák részére, míg középen, a régi kétfőtartós híd a külön pályás villamos számára megmaradt.
A korábban csak az Élmunkás térig közlekedő, meghosszabbított kék metró útvonalán november 6-án indult meg a forgalom. Az üzemi helyiségeket a peronok alatt helyezték el. Az állomás födémei vasbetonból készültek, az elemek egyben hidalják át a 19 méteres nyílást. A kétszer két forgalmi sávos, 581 méteres felüljáró az állomás fölé épült. Érdekessége, hogy 8 pillérét a metróállomáson és az üzemi tereken keresztül alapozták.
A Dózsa György út állomás másfeles mélységű, szélsőperonos. Szász Endre 1984-ban készült két óriási pannójával díszítették, amely a Dózsa-féle parasztfelkelést idézte. A beruházás naponta csaknem félmillió ember közeledésének gondjait oldotta meg.
A metróvonal jelenlegi formájában 1990 óta létezik, ekkor adták át ugyanis az Árpád híd - Újpest-Központ közötti szakaszt. A vonalon közlekedő szerelvények a beüzemelés óta Automatikus Vonatvezető Rendszerrel vannak ellátva, egyvezetős üzemben közlekednek.
MTVA – Sajtó- és fotóarchívum

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése