2015. február 20., péntek

Mechanizmusok, avagy az MNT színe és a kisebbségi kormánypárt fonákja

(Esettanulmány az MNT tevékenységéről)

Mindig is tudtam, és tapasztaltam is, hogy Szerbia a korlátlan lehetetlenségek tárháza, de azért azt nem feltételeztem, hogy a magyar közösségen belül, sőt még az MNT-ben is, az el-balkanizálódás ekkora méreteket ölthet.

Horváth Ódry Márta

Számtalan alkalommal elmondtuk az elmúlt években, hogy elégedetlenek vagyunk a nemzeti tanácsokról szóló törvénnyel, az MNT hatáskörével, főképp azok a cikkelyek miatt, amelyek a nemzeti tanácsokat csak véleményezési jogkörökkel ruházzák fel.
Ez az esettanulmány arra mutat rá, hogy az MNT jelenlegi vezetése (is) milyen módon viszonyul közös ügyeink rendezéséhez, esetleg mondhatnánk azt is, hogy a nemzeti tanács által adott lehetőséget hogyan használja ki az autonómia(?) építésére abban az esetben, amikor nem csak véleményezési joga van, hanem döntéshozó jogkörrel is bír.
Konkrétan egy iskolaszék tagjainak a kinevezéséről van szó, egy olyan iskolában, amely egy a magyarság szempontjából kiemelt fontosságú oktatási intézmények sorában, és  amely mellesleg még Hajnal Jenő szülőfalujában található,  ahol az elnök úr is megtanulta az írás és olvasás tudományát. Ebben az iskolában a Szülők tanácsa is érezte annak a fontosságát, hogy a tantestületből javasolt három tanárember mellé egy főiskolai és két középiskolai végzettségű szülőt válasszon meg. Ezzel ellentétben az MNT  két elemi iskolai végzettséggel rendelkező személyt javasolt kinevezésre, sőt az egyik jelöltről még az is kiderült, hogy a 8 osztályos elemi iskolát kilenc év alatt fejezte be!
Bacskulin István már az MNT oktatási bizottságának ülésén is elmondta, hogy számunkra elképzelhetetlen és elfogadhatatlan, hogy az MNT iskolaszéki tagoknak olyan személyeket nevezzen ki illetve javasoljon kinevezésre, akik csak általános iskolai végzettséggel rendelkeznek. Természetesen nem vitatjuk el senki tisztességességét, jószándékát, de azért egy iskola irányításához  és az irányítószervekben való szerepvállaláshoz ettől sokkal több kell.
Továbbá azt is elmondta, hogy akkor, amikor általában  elégedetlenek vagyunk az MNT hatáskörével, ilyen esetben, amikor nem csak véleményezési jogunk van, hanem konkrét döntési jogunk is, akkor egyesek, valamiféle negatív szelekció folytán, alulképzett emberekre akarják bízni az iskola  irányítását.  Az oktatási bizottság ülésén nem kaptunk választ a VB –től, hogy honnan kerültek az asztalra ezek a nevek, milyen mechanizmusok, kritériumok alapján és tulajdonképpen kinek a kezdeményezésére jelölték ezeket az embereket a bácsgyulafalvi iskola iskolaszékébe?  
Természetesen a válaszok elmaradtak, és az oktatási bizottság
jóváhagyta az MNT Végrehajtó Bizottsága által beterjesztett javaslatot.
Számunkra talány, hogy az MNT oktatási bizottságának a tagjai, akiknek nagy része aktív és gyakorló tanító, tanár és pedagógus (sőt egyikük még az adott iskolában tanít is), hogyan szavazhattak meg egy ilyen, az iskolára, az igazgatási szervre, a tanítókra, tanárokra, a szülőkre és a gyermekekre nézve is megalázó döntést.
Ezek után Bacskulin István módosító javaslatot adott be az MNT ülésén, amelyben a véleményünk szerint alulképzett két „VMSZ politikusok” helyett  középiskolai végzettséggel rendelkező és pártpolitikától független személyek kinevezését javasoltuk.
Olvashatóbban Olvashatóbban
Az MNT ülésén az önmagukat „magyar összefogásnak” nevező többség jól működő szavazógépezetként a beterjesztést elutasította, és az alulképzett pártaktivistákat kinevezte az iskolaszékbe.
Az egész folyamatnak akad még néhány érdekes jogi pikantériája is. Az MNT elé terjesztett VB határozatjavaslatból kiderül, hogy az adott határozat az  MNT Ügyrendjének rendelkezése szerint csak azok után lép hatályba, miután megjelenik az MNT Hivatalos honlapján.
Ennek ellenére Zombor Város Képviselő-testülete 2015.01.30-ai ülésén az MNT-től kapott határozat alapján kinevezte az iskolaszék tagjait. A városi Képviselő-testület ülése már délután két órakor véget ért, míg az MNT 4. rendes ülése aznap délután 3 órakor kezdődött, és a kinevezésről szóló határozat-javaslat délután 5 órakor került elfogadásra, az MNT Hivatalos honlapjára pedig csak 2015. február 3-án került fel, és másnap vált hatályossá.
Számunkra a kiemelt kérdés mégiscsak az, hogy az MNT akkor, amikor sértően alulképzett pártaktivistákat nevez ki komoly igazgatási szervekbe valamilyen tisztségekre, milyen üzenetet küld a pedagógus-társadalomnak, a felnövő generációknak, a magyar közosségnek?  Kizárólag a párttagság a lényeg? A tudás, a rátermettség, a szakértelem  már teljesen felesleges kategóriák az MNT-ben?
Vajon egy torzszülött törvény, egy torzszülött MNT és egy torzszülött “összefogás” megpróbálja torzszülötté változtatni az egész közösséget? 
2015. február 19.
http://vmdk.org.rs/hirek/406-mechanizmusok-avagy-az-mnt-szine-es-a-kisebbsegi-kormanypart-fonakja

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése